Even een website laten maken als een oplossing voor jaren is old school. WaaS is de toekomst.

Software is per definitie onveilig

Hoewel heel veel webdesigners ons graag willen doen geloven dat het maken van een website bijna zo simpel is als de vuilnisbak buitenzetten of de hond uitlaten, komt er ook echt wel iets meer bij kijken. De naam “website” is eigenlijk niet meer toereikend voor de hedendaagse communicatieplatformen.  Het zijn complexe content management applicaties geworden die zijn gekoppeld aan omvangrijke databases en voorzien van functionaliteit om de site om te toveren in een platform waarmee je kunt schrijven, mailen, cv’s kunt uploaden en wijzigen, elkaar ontmoeten en afspraakjes maken en nog heel veel meer. Eigenlijk is niets meer onmogelijk. De vraag naar functies wordt ook steeds groter en omvangrijker dus zijn webdesigners tegenwoordig ook programmeurs geworden. Het vak is een stuk ingewikkelder maar wel interessanter.

Foute software is “Big Business”

Het is genoegzaam bekend dat software onveilig is. Is altijd al zo geweest. Het internet bulkt van de, al dan niet louche bedrijven, die er hun business van maken om deze zwakheden in de software, zero days zoals ze genoemd worden, op te sporen en te ontsluiten. Deze zero days worden dan voor veel geld verkocht aan de hoogstbiedenden omdat dat hen in staat stelt om uw klantgegevens buit te maken en te verkopen aan andere bedrijven. Informatie is goud waard en bedrijven betalen heel veel geld om te weten te komen wat uw hobby’s, interesses en eigenaardigheden zijn. Door uw koopgedrag in kaart te brengen kunt u beter en efficiënter “getarget” worden zodat met minder inspanning het beste (omzet)resultaat behaald kan worden. En dan hebben we het niet eens over de enorme hoeveelheden spam waar de wereld mee te kampen heeft. Cijfers willen ons wel eens doen geloven dat 80 procent van al het internetverkeer wordt veroorzaakt door spamverkeer. Natuurlijk weet niemand precies hoe die verhoudingen liggen maar dat het een mondiale plaag is, is wel duidelijk.

Web 3.0

De fase waarin het web nu verkeert is dat het ons leven feitelijk bepaalt en dat bedrijven in steeds grotere mate afhankelijker worden van hun online aanwezigheid. Bedrijven als Facebook, Twitter, Google, Zalando en Wehkamp zijn voorbeelden van een bijna onmetelijke afhankelijkheid van hun online e-business platforms. Ook kleinere webwinkels en zzp’ers zijn voor hun omzet steeds meer afhankelijk van interactieve applicaties die door hun interactiviteit business genereren. Het web is net als licht en water een primaire levensbehoefte geworden. Griezelig, want het web wordt steeds onveiliger en … bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor een oplossing? Deze paradoxale situatie waarin mensen en bedrijven steeds afhankelijker worden van een steeds onveiliger web weerhoudt niemand ervan om de online wereld een steeds belangrijker rol in hun leven te geven. Het lijkt erop dat er een bijna onwrikbaar vertrouwen is dat de online community de onveiligheid wel even de baas wordt en dat hackers uiteindelijk het onderspit delven. Niets is echter minder waar. Het dominante businessmodel op het internet is het op ondoorzichtige wijze verzamelen van zoveel mogelijk informatie over je gebruikers, om die informatie vervolgens te verkopen aan je klanten (meestal adverteerders).

DDOS aanvallen nemen toe

Wie kent niet de verhalen van ING, iDeal en andere platformen die vaak plat liggen vanwege aanvallen. Deze grote platformen moeten tegenwoordig rekening houden met aanvallen waarin bijna 200 gigabit per SECONDE op hun servers wordt afgevuurd. Het aantal DOS aanvallen neemt steeds meer toe zodat bedrijven echt hun bedrijfsrisico’s opnieuw moeten herdefiniëren. De algemene gedachte is dat er twee soorten bedrijven zijn: bedrijven die zijn  gehackt en bedrijven die niet weten dat ze zijn gehackt.

Door haar populariteit is WordPress een veelgeplaagd platform

Veel bedrijven in ons land werken met het content-management-systeem WordPress. Deze liggen daarom vaak onder vuur van botnets. In 2013 werden in één enkele dag meer dan 17 duizend verschillende domeinen aangevallen, dat zou dan in een week op een totaal van meer dan 100.000 domeinen komen. Continue proberen hackers – veelal uit Amerika en Oost-Azië – toegang te krijgen tot inlogcodes en bedrijfsgeheimen.

Spam

Criminelen richten hun pijlen voornamelijk op de bankgegevens van particulieren met de welbekende spammails. Spionnen proberen in de systemen van bedrijven te komen om de nieuwste producten of diensten te stelen of de privégegevens van klanten te vinden.

Wat nu?

Toch zullen we er wat mee moeten. Jonge mensen doen er het beste aan om cybersecurity als richting te kiezen want daar zal de komende decennia het meeste werk in te vinden zijn en de tarieven het meest interessant.

Daarom worden websites webservices

De oude webdesign bedrijven hebben eigenlijk afgedaan. Deze tijd vraagt om slimme oplossingen en een nieuwe aanpak. Waar vroeger de opdracht werd gegeven tot het bouwen van een website als een investering voor een aantal jaren verwacht de klant nu een dynamisch en vooral veiligcommunicatieplatform dat met de tijd meegaat. Dat platform vraagt om doorlopend bewerken, onderhouden, wijzigen en vooral veilig houden.

WaaS

Veel bedrijven die bij een webdesigner aankloppen willen graag een eenvoudige website (lees: goedkoop) die ze zelf kunnen bijhouden. Dat soort ondernemers komen dan snel tot de ontdekking dat een paar maanden later hun mailbox volstroomt met onbegrijpelijke mails en dat hun website vol staan met rare tekens en advertenties die ze zelf niet hebben geplaatst. Sommige websites zijn zelfs volledig verdwenen. Dat kan ook door de hoster gedaan zijn als deze heel veel spam verstuurt of aanvallen uitvoert op andere sites. Dit is geen uitzondering maar is een regel aan het worden. Deze bedrijven behoren tot de categorie die niet weet dat ze gehackt zijn.

Wat is dan de oplossing?

Website as a Service (WaaS) is een nieuw concept, ontwikkeld om ondernemers de mogelijkheid te geven om  op een probleemloze manier hun website up to date te houden. In plaats van een grote initiële investering, en dan steeds weer bezig te zijn met onvoorspelbare uitgaven voor updates , fixes en redesigns, besteedt u dit met Website-as-a-Service allemaal uit. Exepta ondersteunt dit concept van harte en biedt haar klanten en potentiële klanten aan om tegen een maandelijkse vergoeding ervoor te zorgen dat dit alles u niet overkomt. Mocht dit onverhoopt toch het geval zijn dan lossen we dit voor u op. Uw website is vanaf dat moment altijd up-to-date.