Hoe goed ken jij jouw klant?

Inzicht in uw klanten is het geheim van een succesvolle verkoop. Bestaande klanten zijn belangrijke bronnen van informatie. Hoe meer je weet over hen, hoe makkelijker het kan zijn om hen te bewegen om meer te besteden. Deze informatie helpt je ook  bij het vinden van nieuwe klanten.

WAAROM CRM BELANGRIJK IS

Met een CRM-systeem kun je je bedrijf laten groeien: het systeem volgt de geschiedenis van het contact met de klant. Waarom is dit zo belangrijk? Omdat volgen essentieel is. Van de telefoontjes en de e-mails tot de bezoeken en de presentaties en zelfs de vervolgstappen om een deal te sluiten of het account van die klant te vergroten.

Wil je je bedrijf vlekkeloos kunnen runnen, dan heeft je onderneming klantrelatiegegevens nodig die automatisch worden bijgewerkt en die ook direct toegankelijk zijn voor werknemers en waarmee je ook een volledig overzicht hebt van alle gedeelde contacten, vergaderingen en documenten.

Met een CRM-systeem kun je bedrijf elke klant, lead en serviceaanvraag, contactgegevens, voorkeuren en de volledige geschiedenis op één locatie opslaan. Zo is je gesprek altijd persoonlijk, relevant en actueel. Allemaal beschikbaar op mobiele en desktopapparatuur en via krachtige dashboards en rapporten.

Marketeers gebruiken CRM om een beter overzicht te krijgen van de pijplijn, zodat het maken van prognoses eenvoudiger en nauwkeuriger is. Je hebt inzicht van offerte-aanvraag tot verkoop.

ZONDER BPM’ONLINE: MEER GEDOE, MINDER OMZET

Een actief verkoopteam genereert ontzettend veel informatie. Ze kunnen op locatie met klanten praten, met potentiële klanten vergaderen of waardevolle informatie verzamelen. Al deze gegevens worden vervolgens genoteerd op handgeschreven notities, opgeslagen of laptops of gewoon alleen onthouden door je verkoopmedewerkers.

Details raken verloren, er wordt na een vergadering niet direct actie ondernomen en het prioriteren van klanten vervalt tot giswerk in plaats van een gestructureerde benadering op basis van feiten. Bovendien kan al deze informatie verloren gaan als een verkoopmedewerker een andere functie aanvaardt.

“De wijze waarop je informatie verzamelt, beheert en gebruikt, bepaalt of je succesvol bent of niet.”Bill Gates

Bovendien kunnen je klanten via verschillende platforms contact met je zoeken, zoals via telefoon, e-mail of sociale media. Klanten komen met vragen, opmerkingen naar aanleiding van bestellingen of klachten. Zonder een gemeenschappelijk platform voor interacties met klanten kunnen communicaties binnen de stroom aan informatie verloren gaan, wat weer kan leiden tot een reactie naar uw klant waar hij of zij niet tevreden mee is.

Zelfs als je al deze gegevens weet te verzamelen, is het best lastig om hier structuur in aan te brengen en is het een uitdaging om hier bruikbare informatie uit te halen. Genereren van rapporten kan een flink obstakel zijn en hiermee kan waardevolle tijd worden verspild; tijd waarin je medewerkers ook kunnen verkopen. Managers kunnen uit het oog verliezen waar hun team nou echt mee bezig is, wat inhoudt dat ze niet op het juiste moment de juiste ondersteuning kunnen bieden. Tevens kan een gebrek aan overzicht er ook toe leiden dat de teamleden zich niet meer verantwoordelijk voelen tegenover de manager.

“De wijze waarop je informatie verzamelt, beheert en gebruikt, bepaalt of je succesvol bent of niet.”Bill Gates

Ik ben wel heel erg benieuwd naar wat bpm'online voor mijn bedrijf kan betekenen

7 + 8 =

HOE CRM JE KAN HELPEN

Ongeveer 15 tot 35% of van de volledige bedrijfskosten bestaan uit marketing- en verkoopkosten… Uit cases die we hebben bestudeerd, kwam naar voren dat de verkoopcijfers na implementatie van geavanceerde marketing- en verkoopsoftware met 10 tot 30% zijn gestegen. Bovendien was het rendement op de investering vaak meer dan 100%.Harvard Business Review

Het is aangetoond dat de implementatie van een CRM-platform echte resultaten oplevert, inclusief directe verbetering van de bedrijfsresultaten.

CRM EN DE CLOUD COMPUTING -REVOLUTIE

Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling binnen CRM-systemen is de overstap op de cloud. Je hoeft namelijk geen software op honderden of soms zelfs duizenden desktopcomputers of mobiele apparaten meer te installeren. Naar aanleiding van deze ontwikkeling ontdekken organisaties van over de hele wereld de voordelen van gegevensopslag, softwaretoepassingen en services binnen een veilige online omgeving.

WERK OVERAL

Op de cloud gebaseerde CRM-systemen zoals Salesforce zorgen ervoor dat elke gebruiker altijd toegang heeft tot dezelfde informatie. Je verkoopteam kan onderweg altijd en overal gegevens bekijken en deze meteen na een vergadering of andere werksituatie bijwerken. Iedereen die het nodig heeft, heeft toegang tot dezelfde informatie, van het verkoopteam tot de klantenservicemedewerkers.

KOSTEN BESPAREN

CRM kan snel en eenvoudig worden geïmplementeerd. Een op de cloud gebaseerd systeem hoeft niet apart te worden geïnstalleerd en er hoeft ook geen hardware te worden geplaatst, waardoor de IT-kosten tot een minimum worden beperkt en je je geen zorgen hoeft te maken over versiebeheer en geplande updates.

Over het algemeen is de prijs van op de cloud gebaseerde CRM-systemen gebaseerd op het aantal gebruikers dat toegang tot het systeem heeft en op het aantalfunctionaliteiten dat je nodig hebt. Dit kan qua kosten heel aantrekkelijk zijn en is bovendien zeer flexibel, aangezien je het systeem gemakkelijk aan groei kunt aanpassen en mensen kunt toevoegen naargelang je bedrijf groter wordt. Op de cloud gebaseerde CRM-platforms zoals Salesforce zijn bovendien ook flexibel wat betreft functionaliteit: je betaalt alleen voor de functies die je daadwerkelijk gebruikt.

Share This