Richt je op personen en niet op bedrijven!

"Het gaat om de vent en niet om de tent"

Sorrie dames.

Customer Relationship Management (CRM) is een strategie. Een keuze om de focus te verleggen van bedrijven naar mensen. Natuurlijk zijn deze mensen allemaal onderdeel van dezelfde bedrijfscultuur maar de karaktereigenschappen en hun positie binnen het bedrijf zijn van doorslaggevend belang. De klik is er of niet. En die is vaak heel persoonlijk. Bedrijven hebben meestal hun organisaties ingericht volgens het accountmanagersmodel. Iedere accountmanager heeft zijn “eigen klanten” en die “beschermt hij met zijn leven”. Informatie wordt niet gedeeld en dat is een groot risico.

Meerdere afdelingen en medewerkers staan in contact met die klant. Als iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van de kenmerken van de klant dan helpt je dat om de klant te behouden en mogelijkerwijs ook de winstgevendheid te verbeteren.

MET EEN GOED CRM SYSTEEM HEB JE MINDER GEDOE

Het kan ongelooflijk veel tijd en blunders voorkomen

Even een misvatting uit de wereld helpen.

Content marketing, relatiemarketing en innovatie zijn belangrijk, maar niet zaligmakend. ‘Je moet als bedrijf nog altijd gewoon de boer op om klanten te winnen’.

Maar dankzij de digitalisering kan dat nu veel gerichter dan vroeger. Niet alleen uw afnemers zijn beter geïnformeerd dan vroeger, u bent dat hopelijk ook. U deelt vast centraal in uw CRM-systeem informatie die vroeger hooguit in het hoofd van enkele ervaren verkopers zat. Niet alleen informatie over potentiële klanten, maar ook over ontwikkelingen in de markt. U weet nu bijvoorbeeld welke bedrijven in de farmacie u actief kunt benaderen omdat ze nieuwe R&D-centra aan het ontwikkelen zijn.

Het aanschaffen van een CRM systeem lost niet ineens alle problemen op.

’Wat u zich als besluitvormer moet realiseren is dat bij het afnemen van CRM, ook alle bedrijfsprocessen kunnen veranderen of zelfs kunnen ontstaan waar ze er vroeger niet waren. Werknemers moeten op een andere (in het algemeen meer efficiënte) manier hun werk doen. Het is dus niet alleen een technische verandering, maar ook een organisatorische. Als dit niet herkend wordt is de slagingskans van deze verandering al behoorlijk verkleind.

Moet je het dan wel doen?

Afvragen of CRM de toekomst heeft is hetzelfde als afvragen of het internet toekomst heeft. Het is er nu eenmaal, gaat niet meer weg en wordt steeds groter.

Organisaties moeten wennen aan veranderingen en invoering van nieuwe functionaliteit vergt nou eenmaal tijd. De manier waarop organisaties kunnen inspringen op die veranderingen bepaalt of de implementatie en toepassing uiteindelijk leidt tot een vergroting van de omzet en verlaging van de kosten.

Wil je je bedrijf vlekkeloos kunnen runnen, dan heeft je onderneming klantrelatiegegevens nodig die automatisch worden bijgewerkt en die ook direct toegankelijk zijn voor werknemers en waarmee je ook een volledig overzicht hebt van alle gedeelde contacten, vergaderingen en documenten, e-mails, offertes, facturen, social media informatie enzovoort.

Goede salesmensen weten dat want hun ervaring is dat de eerste 10 seconden bepalend voor het welslagen van het contact. Je kunt maar beter goed voorbereid om een goed eerste contact te hebben. Denk daarbij ook aan vervolgcontacten. De (potentiële) klant vind het erg belangrijk dat hij niet twee keer dezelfde informatie moet geven aan hetzelfde bedrijf.

Het volgen van de klant is essentieel. Van de telefoontjes en de e-mails tot de bedrijfsbezoeken en de presentaties aan klanten of op bijeenkomsten en zelfs de vervolgstappen om een deal te sluiten of het account van die klant te vergroten. Alle correspondentie of informatie over het bedrijf geeft inzicht in het bedrijf en zijn mensen en is dus de beste manier om het bedrijf te benaderen. Bovendien kunnen je klanten via verschillende platforms contact met je zoeken, zoals via telefoon, e-mail of sociale media. Klanten komen met vragen, opmerkingen naar aanleiding van bestellingen of klachten. Zonder een gemeenschappelijk platform voor interacties met klanten kunnen communicaties binnen de stroom aan informatie verloren gaan, wat weer kan leiden tot ongelukkige klant.

Zelfs als je al deze gegevens weet te verzamelen, is het best lastig om hier structuur in aan te brengen en is het een uitdaging om hier bruikbare informatie uit te halen. Genereren van rapporten kan een flink obstakel zijn en hiermee kan waardevolle tijd worden verspild; tijd waarin je medewerkers ook hun eigenlijke werk, verkopen, niet kunnen doen. Managers kunnen uit het oog verliezen waar hun team nou echt mee bezig is, wat inhoudt dat ze niet op het juiste moment de juiste ondersteuning kunnen bieden. Tevens kan een gebrek aan overzicht er ook toe leiden dat de teamleden zich niet meer verantwoordelijk voelen tegenover de manager.

"De wijze waarop je informatie verzamelt, beheert en gebruikt, bepaalt of je succesvol bent of niet.”

Bill Gates

Een accountmanager die belt als u langer dan gepland op een reparatie moet wachten en u over de voortgang informeert. In plaats van onpersoonlijke direct mailings krijgt u een persoonlijk aan u gerichte email van uw vaste contactpersoon, met hierin een oplossing voor een probleem dat u eerder die week tussen neus en lippen door noemde. Wie u ook belt bij de betreffende organisatie, iedereen lijkt goed op de hoogte van uw bestaan, uw situatie en specifieke wensen en denkt mee. Zomaar enkele voorbeelden van simpele, maar in de huidige maatschappij buitengewone klantervaringen die eenvoudig, doeltreffend en schaars zijn. Deze ervaringen zijn alleen mogelijk als de organisatie een strategie heeft gekozen waarbij de klant centraal staat.

HOE CRM JE KAN HELPEN?

Ongeveer 15 tot 35% of van de volledige bedrijfskosten bestaan uit marketing- en verkoopkosten… Uit cases die we hebben bestudeerd, kwam naar voren dat de verkoopcijfers na implementatie van geavanceerde marketing- en verkoopsoftware met 10 tot 30% zijn gestegen. Bovendien was het rendement op de investering vaak meer dan 100%. Harvard Business Review

Het is aangetoond dat de implementatie van een CRM-platform echte resultaten oplevert, inclusief directe verbetering van de bedrijfsresultaten.

CRM EN DE CLOUD COMPUTING -REVOLUTIE

Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling binnen CRM-systemen is de overstap op de cloud. Je hoeft namelijk geen software op honderden of soms zelfs duizenden desktopcomputers of mobiele apparaten meer te installeren. Naar aanleiding van deze ontwikkeling ontdekken organisaties van over de hele wereld de voordelen van gegevensopslag, softwaretoepassingen en services binnen een veilige online omgeving.

CRM kan snel en eenvoudig worden geïmplementeerd.

WERK OVERAL

Op de cloud gebaseerde CRM-systemen zorgen ervoor dat elke gebruiker altijd toegang heeft tot dezelfde informatie. Je verkoopteam kan onderweg altijd en overal gegevens bekijken en deze meteen na een vergadering of andere werksituatie bijwerken. Iedereen die het nodig heeft, heeft toegang tot dezelfde informatie, van het verkoopteam tot de klantenservicemedewerkers.

KOSTEN BESPAREN

CRM kan snel en eenvoudig worden geïmplementeerd. Een op de cloud gebaseerd systeem hoeft niet apart te worden geïnstalleerd en er hoeft ook geen hardware te worden geplaatst, waardoor de IT-kosten tot een minimum worden beperkt en je je geen zorgen hoeft te maken over versiebeheer en geplande updates.

Over het algemeen is de prijs van op de cloud gebaseerde CRM-systemen gebaseerd op het aantal gebruikers dat toegang tot het systeem heeft en op het aantal functionaliteiten dat je nodig hebt. Dit kan qua kosten heel aantrekkelijk zijn en is bovendien zeer flexibel, aangezien je het systeem gemakkelijk aan groei kunt aanpassen en mensen kunt toevoegen naargelang je bedrijf groter wordt. Op de cloud gebaseerde CRM-platforms zijn bovendien ook flexibel wat betreft functionaliteit: je betaalt alleen voor de functies die je daadwerkelijk gebruikt.

Krachtig systeem voor marketing automation, lead management, segmentatie, e-mail marketing

Zorg voor een constante dialoog met al uw klanten

Gebruik e-mail-marketing tools om gepersonaliseerde communicatie op te zetten met al uw klanten. Op deze manier optimaliseert u uw communicatie strategie.

Geniet van het werken met onze moderne, gestroomlijnde gebruikersinterface die vrij is van overbodige informatie, waardoor je de focus houdt op de relevante werkzaamheden. De bpm’online marketing applicatie heeft een mooie en rustige uitstraling en levert dezelfde gebruikerservaring, ongeacht welk apparaat dat wordt gebruikt op: laptop, tablet of smartphone.

Complete klantprofielen

Beheer de klantinformatie van uw klanten en hun behoeften. Bpm’online stelt u in staat om een waardering toe te voegen aan elke parameter in een klantprofiel waarna de gegevens visueel weergegeven worden.

Bpm’online marketing is krachtige procesmatige marketing software omgeving die u ondersteunt bij het identificeren van de klantbehoeften en het voldoen aan die behoeften waardoor kansen worden omgezet in opdrachten.

Iedere stap binnen het CRM platform is eenvoudig te beheren. Volg gewoon de voorgedefinieerde processen vanaf de leadgeneratie tot  lead kwalificatie en de uiteindelijke overdracht aan de salesorganisatie.

Gebruik bpm’online analytics om nieuwe leads te volgen en de effectiviteit van verschillende marketingkanalen te evalueren.

Gebruik bpm’online marketing om uw doelgroep op te bouwen en stuur bulk e-mails met slechts een paar muisklikken.

Lead management

Het systeem ondersteunt niet alleen bij het bijhouden van het gedrag van bezoekers op uw website, maar maakt het ook mogelijk om bronnen te identificeren van waaruit de leads komen. Alle informatie wordt verzameld en  binnen de profielen weergegeven in het analyse dashboard. Track lead sources om de effectiviteit van de verschillende kanalen die gebruikt zijn bij uw marketing campagnes te evalueren en te focussen op de best presterende kanalen.

Krijg inzicht in de behoeften en voorkeuren van de klant

Blijf op de hoogte van de veranderende behoeften van de klant en match ze met het juiste product of dienst. Manage de veranderingen van de klantvoorkeuren door het aanbieden van producten en diensten die hen zouden kunnen interesseren in de toekomst.

Gepersonaliseerde emailmarketing

Verzend grote aantallen mails met een paar muisklikken

Haal het maximale rendement uit uw e-mail communicatie met een minimale inspanning! Het verzenden van bulk e-mails naar een doelgroep en het managemen van de respons was nog nooit zo eenvoudig. Selecteer en segmenteer de bulk e-mails met een paar muisklikken.

Meer omzet, minder zorgen

HELE FIJNE WERKOMGEVING

Bpm’online CRM is net zo gebruiksvriendelijk als de websites die u dagelijks gebruikt. U kunt waar en wanneer dan ook inloggen, klantgegevens bekijken en bijwerken, en met collega’s samenwerken.

AANPASSINGEN MET EEN MUISKLIK

Bedrijven verschillen van elkaar. U heeft uw eigen processen, cultuur, producten en uw klanten. Bpm’online CRM past zich gewoon aan aan uw unieke bedrijf.

GEEN SOFTWARE EN NOOIT MEER UPDATEN

U hoeft nooit meer software aan te schaffen of nieuwe updates te installeren. Het bpm’online CRM is een webapplicatie waarop updates automatisch worden uitgevoerd zodat u altijd over de laatste versie beschikt. Al uw aanpassingen en integraties blijven bij updates uiteraard intact.

HET IS VEILIG

Bpm’online beschermt uw klantgegevens met fysieke beveiliging, gegevenscodering, gegevensauthenticatie, toepassingsbeveiliging en nog veel meer. Met de meest recente firewallbescherming, detectiesystemen voor hackers en bedrijfseigen beveiligingsproducten biedt Bpm’online u de gemoedsrust die alleen een beveiligingsinfrastructuur van wereldklasse kan bieden.

BETALEN PER MEDEWERKER

Met bpm’online CRM heeft u geen investering in software vooraf. Het aanpassen van het platform aan uw specifieke bedrijfsprocessen vraagt enige inspanning evenals het vullen van het systeem met uw gegevens, maar u betaalt nooit meer dan het aantal licenties voor het aantal personen. De out-of-the-box processen werken eigenlijk al vanaf het eeerste begin.

SOCIAL MEDIA

U kunt social media gebruiken om in contact te komen met klanten en medewerkers als nooit tevoren. Social media tools zijn geïntegreerd in al onze producten zodat u eenvoudig contacten kunt leggen en kunt communiceren met partijen over de hele wereld.

Wij horen graag uw wensen

Uw persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zullen niet verder worden verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met het doel waarvoor ze zijn verkregen.

 Exepta Web en Cloud

Oude Middenweg 17
2491 AC Den Haag
T: 070-8878204
M:06-41940905
KvK: 65696018
BTW nummer: NL 0940.10.523.B.01

Divi WordPress Theme

Exepta, de eerste Nederlandse reseller/partner voor het unieke cloudgebaseerde CRM systeem BPM’online.

Exepta is door BPM’online benoemd tot BPM’online Reseller Partner. Exepta is hiermee de eerste BPM’online-partner in Nederland en wordt ondersteund door een internationaal team van consultants. Dankzij de overeenkomst is Exepta bevoegd om BPM’online-licenties te verkopen en implementaties uit te voeren. De overeenkomst met BPM’online helpt Exepta om beter tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar procesgebaseerde CRM-cloudoplossingen.

Share This